eindelijk weer een beetje lekker weer!!! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Marthe Holtmaat - WaarBenJij.nu eindelijk weer een beetje lekker weer!!! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Marthe Holtmaat - WaarBenJij.nu

eindelijk weer een beetje lekker weer!!!

Door: Marthe

Blijf op de hoogte en volg Marthe

29 Januari 2010 | Bolivia, La Paz

de dag na het slecht neiuws over de inca trail hebben we onze tassen ingepakt, klaar om onze trektocht te beginnen.
eerst moesten we om 8 uur melden bij de travelagancy om te kijken of we geld terug zouden krijgen van de tral. we kregen de helft, doei 100 euro! We hebben wel geregeld dat we 8 februari de inca jungle kunnen doen, dat is een andere trek naar de macchupicchu, en we ervan vezekerd dat stel het is nog steeds noodweer of alles is nog steeds gesloten dat we het bedrag helemaal terugkrijgen.
Na de onerhandeling zijn we onze spullen gaan pakken bij de school en zijn we naar de busterminal gegaan. We hadden van te voren al een kaartje gekocht voor naar puno, cama. Cama betekent bed in het spaans dus we verwachtte wel wat. Helaas waren onze stoelen niet helemaal 100%, kregen we niet het beloofde eten, en kregen we ook niet films te kijken. Na 8 uur waren we in Puno. Daar sta je dan om half 6 ´s ochtends met je bepakking in een wildvreemde stad. Op de busterminal hadden we meteen een tocht geboekt naar de drijvende eilanden en een bus voor s avonds naar Copacabana, omdat we toch al gehoord hadden dat Puno naast die eilanden verder niets aan is.
Na dit geboek te hebben hebben we een taxi genomen naar de plaza, er was nog helemaal niets open en helemaal niets te doen. Na een beetje gezeten te hebben zijn we gaan rondwandelen en heeft dieuwke een broodje gekocht ergens langs te weg, het was nog best te eten! Op een gegeven moment vonden we een markt en daar hebben we een lekkere juice gedronken. Na een tijdje gingen de restaurantjes en caffeetjes wel open dus hebben we ergens een ontbijtje gehad.
Om half 9 was de otcht naar de eilanden, eerst een stuk met de boot en toen kwamen we er aan. De eilanden werden gemaakt van een soort van veen ofzo, met riet erop zodat het mooi bleef drijven. Er wonen ook werkelijk mensen op die eilanden en de huisjes zijn ook van riet. Wel hebben ze een tv op zonneenergie. Je kon ook een nacht logeren op zon eiland om echt mee te maken hoe zoiets is, maar daar hadden wij helaas geen tijd voor. Om 12 uur waren we weer in Puno en hebben we ergens geluncht (ook meteen opgemaakt en tandengepoetst haha, we zijn net zwervers). Om half 3 ging de bus naar Copacabana.
Om de grens over te gaan moesten we eerst een half uur in de rij gaan staan voor die ene belangrijke stempel en darna konden we weer verder met de bus. Eindelijk in copacabana zijn we opzoek gegaan naar een hostel (3.50 euro per nacht) en daarna hebben we lekker tomatensoep en lasagna gegeten. We hadden ook meteen een tocht geboekt voor de volgende ochtend naar isla del sol.
De volgende ochtend om 7 uur opstaan, snel alles inpakken en opzoek naar een ontbijt. daarna om 8 uur verzamelen om naar de boot te gaan. Het regende pijpenstelen en we waren bang dat onze schoenen doorweekt zouden worden want we hebben maar 1 paar bij ons!! Gelukkig viel het wel mee.
Maar onder het lopen naar de boot zijn we op een of andere manier onze groep kwijt geraakt en stonden we in de rij bij een andere boot. Toen wij eindelijk bij de boot aankwamen kregen we te horen dat we bij de verkeerde boot stonden. we moesten helemaaleen end rennen en wat bleek, de hele boot zat al een kwartier op ons te wachten, wel lief toch?
Na ongeveer 2 uur varen kwamen we eindelijk aan op ilsa del sol zuid. een mooi eiland, maar dat is het dan ook. We hadden 3 uur vrije tijd. Wat moesten we in godsnaam in die 3 uur doen, we zijn uit verveling maar een beetje gaan snoepen en filmpjes maken.Op een gegeven moment kwam er een jongen uit Londen,Yames, bij ons zitten en hij had een strand ontdekt. Een mooi strandje met wit zand en helder water. Daar hebben we de rest van de tijd lekker gechillt.
Eindelijk na 3 uur gingen we met de boot naar de noordkant, ook weer heel mooi. Willen we op het eiland moeten we ineenkeer geld betalen om erop te komen (dat had de agancy niet verteld!) maar goed het was naar 50 eurocent voor een uur in de zon liggen, dat heb ik er wel voor over!
Rond half 6 waren we weer op het vaste land en hebben we de eerstvolgende bus genoment naar la paz. Onderweg naar la paz moesten we met de bus oversteken over een rivier. iedereen moest eruit maar dat hadden het typisch alle toeristen niet begrepen. Alle lokale mensen stapten uit de bussen en wij bleven allemaal zitten. we snapten er niets van opeens riep iemand van komen jullie nog, oo!! haha.
De passagiers moesten met een soort van pond over de rivier en de bus ging op een soort van vlot. Zag er echt heel debiel en onproffesioneel uit maar wel grappig. Ik ben blij dat ik op dat moment niet nog in de bus zat, de bus kon volgens mij elk moment omkieperen.
Daarna mocht iedereen weer in de bus, mara we vertrokken telkens maar niet. Wat bleek dat ze een band aan het verwisselen waren met iedereen in de bus. Ik weet dat niet veel van auto´s maar volgens mij is het handiger om een band te verwisselen met zo min mogelijk lading in de auto of bus??
Toen we in La paz aankwamen gingen we meteen naar Loki hostel, we hadden de dag van te voren al gereserveerd.
In loki kregen we een fijn kamertje. en hebben we ons opgefrist. Daarna zijn we opzoek gegaan naar eten maar eigenlijk was allesal gesloten dus hebben we op straat een hamburger gekocht, die was eigenlijk best lekker!
daarna zijn we lekker gaan slapen en vanmorgen hebben we wel tot 10 uur uitgeslapen (eindelijk na zon lange tijd uitslapen is heerlijk). Bij loki hebben we ontbeten en daarna zijn we naar tourist information gegaan. We hebben om 3 uur een citytour en daarna gaan we hopelijk pim en peter (ook van amauta school cusco) ontmoeten hier. lijkt ons we gezellig.
dalijk gaan we ook nog een busreis boeken naar Uyuni, de zoutvlaktes zodat we zondag een tocht van 3 dagen kunnen doen over die vlaktes.
dit was zon beetje was dieuwke en ik de laatste 3 dagen hebben meegemaakt.
over 2 weken ben ik alweer thuis, het gaat nu wel erg snel hoor!
dikke kus
xx

• 29 Januari 2010 - 16:45

Valery:

he nerds!!
    zo chill dat jullie cusco uit zijn want t is daar klote weer heb ik gehoord. Loki hostel is zo chill daar!!! oe jullie moeten naar het hoogste gebouw in la paz, naast de correo zit dat dan kan je over de stad heen kijken een beetje. En eten bij sol y luna, dat is gedeeltelijk nederlands ze hebben super lekkere roti!
    en je kan blijkbaar ergens leren jasjes laten maken in la paz voor weinig geld, misschien weten ze bij de receptie waar dat is. O en op donderdag en het weekend hebben ze een mercado negro in El Alto en daar kan je alles kopen zooo tof!!! en verder niet te veel feesten en vergeet niet de zonnebrand voor op de zoutvlaktes!

xxx val (aka jullie mamma)

• 29 Januari 2010 - 18:06

'ouwe'ems:

Hé Marthe, Wat lijk jíj op je moeders zeg....:)Puur toeval dat ik je gevonden heb. KWas onze Lieke aan het zoeken die gisteren naar Suriname is vertrokken (6mnd)en zag je site.Heb uiteraard nog niks gelezen maar da komt nog wel. Have fun daaro en genietze geweldig!! Liefs en luck.Emmeke

• 30 Januari 2010 - 08:17

Gerard:

Hoi wat een prachtig avontuur, ik blijf het volgen op google. Jullie zijn echt backpackers. Super vet cool.