au! - Reisverslag uit Arica, Chili van Marthe Holtmaat - WaarBenJij.nu au! - Reisverslag uit Arica, Chili van Marthe Holtmaat - WaarBenJij.nu

au!

Door: Marthe

Blijf op de hoogte en volg Marthe

07 Februari 2010 | Chili, Arica

De dag na het zo ontezettend vervelen in Uyuni gingen we eindelijk vertrekken met zijn 6en en een gids. We zaten in een jeep met 2 jongens uit brazilie en een stel uit engeland. We hadden het goed getroffen met de reisgenoten alleen de gids was best wel een zeur.
De eerste dag, om half 11 gingen we eerst naar de oude treinen,best indrukwekkend, ze kwamen uit japan ofzoiets (gids kon alleen spaans).
Daarna gingen we terug naar Uyuni en toen naar de zoutvlaktes. De vlaktes waren een beetje onderwater dus we moesten op blote voeten. De eerste stop maakten we veel fotos. Doordat dieuwke moest rennen voor de zelfontsapnner is ze gevallen in het zout en heeft ze veel schaafwonden en een gekneusde voet (ongeluk 1).
Op een gegeven moment werd er getoeterd dat we naar de Jeep moesten komen, we kwamen niet meteen dus toen we er aankwamen was de gids echt heel erg boos. Nyssa (engelse meid) ging wel even met hem praten, maar hij bleef best wel kinderachtig doen.
Toen we verder reden kwamen we op een gegeven moment aan bij het zouthotel, mooi om te zien maar zo interessant ook weer niet. Daar hebben we nog meer mooie foto´s gemaakt.
Toen gingen we weer terug naar uyuni, daar hebben we even al het zout van ons af kunnen spoelen, wat wel even lekker.
Daarna reden voor 4 uur lang naar het hostel, ergens in een afgelegen dorp. De kamer was ok, douche moest je voor betalen en op de parkeerplaats lag een dode geit met het moordmes er nog naast, erg smakelijk..
Rond half 9 gingen we avondeten, de gids had best goed gekookt!

De volgende dag moesten we vroeg opstaan, we kregen een ontbijt en vertrokken al snel. We vertrokken allereerst naar de vulkaanstenen, daarna hebben we echt heel veel meren gezien met flamingos enzo. echt cool. we zaten echt midden in de woestijn en de lucht was prachtig.

Bij lago Colorado gingen we voor de tweede keer overnachten, we zaten met zijn 6en in een dormroom. Dit meer willen ze een van de 7 wonderen make. Het is heel mooi, maar zo mooi ook weer niet hoor haha.
De gids was deze dag trouwens al in een wat betere ´mood´.
Het weer wat heerlijk en heb dus even met dieuwke lekker in zon gelegen.
daarna heb ik een boek uitgelezen en ging dieuwke even wandelen. toen het etenstijd was was dieuwke nog niet terug dus ik werd heel ongerust, gelukkig leefde ze nog! We aten hele vieze spagetti en toen zijn we lekker gaan slapen.

woensdag moesten we om 5 uur opstaan, de gids had zich zelf verslapen haha. we gingen eerst naar de aguas calientes (heerlijk lekker bad wat wordt opgewarmd door een vulkaan. Dit was de laatste dag van de tocht dus we werden bij de grens van Bolivia afgezet.
We moesten met een andere bus naar san pedro, we hadden daar tickets voor nodig. De gids zei dat wij die hadden, dus wij helemaal stressen want we hadden nooit tickets gezien. Op een gegeven moment kwam hij aanwandelen met de tickets, wat een sadist.
In die bus naar San Pedro zaten ook tim en glenn zij wilden ook naar Arica om te surfen dus gingen we met hun samen in San pedro een bus zoeken voor naar arica. helaas waren die er niet meer dus moesten we eerst naar Calama. In Calama moesten we ongeveer 5 uur wachten dus gingen we opzoek naar een bar. De eerste bar waar we binnen gingen schrok ik me helemaal dood, volgens mij waren we in een hoeretent beland. Allemaal vieze mannetjes en er zaten halfnaakte vrouwen op een rij. Snel gingen we weg natuurlijk, waren helemaal in de slappe lach.
Toen zijn we uiteindelijk bij een andere bar wat gaan drinken hebben we nog met wat lokals gepraat en zijn we door gegaan naar ´the mall´. Dat is een heel groot winkelcentrum.
Daar hebben we heel snel wat gegeten en toen gingen we naar de bus.
In de bus zaten we achter elkaar en hebben echt heel veel lol gehad met zijn vieren.

Rond half 8 s ochtends kwamen we aan en toen gingen we meteen op zoek naar hostel sunny days. We vroegen aan een politie agent waar het was maar in plaats dat hij het ging uitleggen zei die,kom maar mee. Dus wij met zijn vieren in de politiewagen naar het hostel. Sunny days had geen plaats meer maar wel een andere in de buurt.
Toen we daar aankwamen kregen we meteen een lekker ontbijtje en hebben we een tijdje gechillt. Ik kreeg van de eigenaar nog een teenbehandeling (had een bloedblaar).

Om 11 uur kwam JoJo, een surfleraar, ons ophalen en kregen we onze surfles. Echt heel cool was het, we mochten nog niet staan, maar eerst bodyboarden ook heel cool. De golfen waren niet hoog genoeg volgens hem dus gingen we naar een andere stuk van het strand. Daar heb ik een tijdje ge´surft´.
maar helaas ben ik gevallen van het bord (wel vaker maar eentje is fataal geworden).
ik viel en voelde een hele harde klap, viel bijna bewusteloos. ik kwam boven
had alleen een hoge druk gevoel op mijn wang, dus ik zeg tegen dieuwke woow heb net een grote klap gehad.
ze vroeg of ik bloed had ik zeg nee en wou weer verder surfen, toen riep ze jawel je hebt wel bloed! ik voelde met mijn hand, en echt me hele hand zat vol. bleek dat ik een hele diepe snee in mijn wang heb, 3cm onder mijn oog! (wat een geluk).
had geen pijn en voelde niets, misschien was ik in shocktoestand. kan me er ook niet heel veel van herrineren wat ik voelde toen onder water. wel weet ik dat iedereen naar me toe kwam rennen en iedereendeed van ooo. daar schrok ik zo van dat ik helemaalging hyperventileren enzo heel eng als je zelf niet weet hoe erg het is , en met bloed lijkt het altijd erger.
meteen gingen we naar het ziekenhuis met het busje van mijn surfleraar (hele aardige jongen). ze hebben voor mij de beste plastische chirurg opgepiept die er was en die heeft toen plaatselijk de operatie gedaan, ik werd alleen op die plek verdoofd dus was er de hele tijd bij, echt cool!
nu voel me ik me heel down en beetje depressief, mijn hele oog is blauw en dik.
schaam me heel erg de hele tijd en moet hele tijd mijn zonnebril op anders durf ik niet over straat. s avonds heb ik geen keus anders zie ik niet. maar nu ik dit heb wil ik echt naar huis.
ik hoop dat ik geen duidelijk litteken krijg de snee is ongeveer 2 cm.
gisteren ben ik weer naar de dokter geweest en heeft ie het gaas eraf gehaald, nu loop ik als een piraat over straat.
mijn oog is paars en rose (wel mijn lievelingskleuren). eergisteren was ik heel erg down, omdat ik me echt lelijk voel. op zon momenten wil je gewoon lekker naar huis en geen gedoe. Begon ook nog eens carneval, wou bijna niet mee. Maar iedereen zei dat ze vonden dat ik gewoon mee moest gaan en heb ik ook gedaan, ben ik blij om.
Gisteren ben ik gewoon weer uitgegaan, was wel een beetje raar. je wordt nog steeds aangestaart alsof je een monster bent maar als je het stoere verhaal vertelt dat je professioneel surfster bent en een hele hoge golf had vinden ze je allemaal cool haha.

dinsdag moet dieuwke de hechting eruit halen, ik upload wel even een foto van hoe het op dit moment is, niet schrikken!

veel liefs

marthe



  • 08 Februari 2010 - 07:40

    Gerard:

    Hoi dochtertje, wat een avonturen. Jammer van het ongeluk, bad luck. Dit geneest goed hoor. Je foto's zijn prachtig je maakt wel erg mooie dingen mee. Tot maandag, fijn om je weer te zien.
    Paps

  • 08 Februari 2010 - 10:31

    Fenna:

    he meiske,

    Zelfs met een blauw oog zie je er nog prachtig uit hoor. Je blauwe oogkleur komt nu mooi uit:P haha.

    Tja en als proffesionele surfer gaat er wel eens iets fout he, kan gebeuren;)

    xxxxx

  • 08 Februari 2010 - 16:36

    Mam En Em:

    Hoi Schatje,
    We miss you!!
    wat zielig voor Dieuwke dat ze haar enkel had gekneusd. Gaat het al wat beter met haar?
    haha, ik zie het al voor me, dat jij daar zo zit en die hostel man je voet zit te masseren;) haha.
    Wel zielig van je oog. Maar je hebt heel goed gereageerd en het komt zeker goed! Je zegt zelf al dat alles erger lijkt als je bloed ziet. dus hopelijk valt het nu dan wel een beetje mee(A).
    Maak nog maar veel plezier en geniet van je laatste week in Zuid Amerika!
    Als je je down voelt, moet je gewoon naar je foto's kijken en dan naar WITTE JESSY(A) haha dan voel je je meteen weer beter.

    XXWij houden van je(L)
    Te hecho de menos.
    Ti amo.

  • 11 Februari 2010 - 21:02

    Marijke:

    Nou Marthe,
    Wat een pech dat je zo lelijk gevallen bent. Maar zo op de foto's te zien, geneest het goed, dus houd moed, komt goed. Je hebt wel weer geweldige mooie, spannende avonturen meegemaakt. Nog maar drie dagen en je bent weer terug in het koude Nederland. Momenteel ligt er weer sneeuw en vriest het zowel S'nachts als overdag. Je gaat Z-A nog missen :-)
    Goede reis terug! en tot ziens in Nederland,

    Marijke

  • 17 Februari 2010 - 00:11

    Dieuwke Van Buren:

    Marthjee!!

    Ik mis je al hoor. Ga vanavond lekker noodles eten, haha. Vermaak me opzich nog wel, heb net de jungle geboekt voor maandag. bij dezelfde agency als jij had gedaan, hoe zit het ook alweer met malaria pillen enz??

    Ja die ene man met die krulletjes kwam net naar me toe en ik heb weer warm water (H)
    ik ben echt heel dood was gisteravond wel beetje laat thuis, maar kon niet slapen dusja. komt denk ik omdat ik het niet gewend ben alleen te slapen :( Dus ik denk dat het vanavond prison break wordt voor mij. Morgen gaat Marc weg, weetjewel die backpacker en dan hebben we ergens een feestje.

    Al met al gaat alles dus hier wel goed!

    Hoe was/is de carnaval??

    Ik ben echt jarloers op je lekkere eten, maar voor mij lekkere noodles dus. maak het gewoon lekker pikant hahaha

    te amo chica!

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Arica

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Februari 2010

ik mis cusco

07 Februari 2010

au!

31 Januari 2010

feesten en beesten, nu bejaarden

29 Januari 2010

eindelijk weer een beetje lekker weer!!!

26 Januari 2010

geluk bij een ongeluk
Marthe

Actief sinds 30 Sept. 2009
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 27565

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 14 Januari 2015

Zuid-Amerika!

08 November 2009 - 14 Februari 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: