weer heel thuis - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marthe Holtmaat - WaarBenJij.nu weer heel thuis - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marthe Holtmaat - WaarBenJij.nu

weer heel thuis

Door: Marthe

Blijf op de hoogte en volg Marthe

19 Januari 2010 | Peru, Cusco

alweer twee weken geleden dat ik heb geschreven.





Zaterdag 9 januari had ik afgesproken met Kay. Kay is een jongen die 1 straat van mij vandaan woont in Roermond. Hij mailde mij dat hij ook naar cusco zou komen, echt super grappig om hem hier te zien. Hansje, Dieuwke, Yorrit, Kay en ik gingen een chocoladecakeje eten bij Jacks, echt super lekker. en daarna hebben we wat rondgeslenterd in het centrum.



De laatste dagen hebben we best wel veel pech gehad met het weer. zondag 10 januari gingen met zijn 8en op pad om te gaan paintballen. Heerlijk weer, daar begon het mee. Eerst ging Elisa, de super man doen, ze werd vanaf de grond 200 meter omhoog geschoten, daar kreeg ik wel even de kriebels van.

Na de jump begon het super hard te regenen, wat een ongelukkig moment, want we wouden net gaan paintballen. We hebben best lang gewacht, maar de regen werd niet minder,

Toen hebben we met zijn allen maar besloten om in de regen te gaan paintballen (dat heeft ook wel iets spannends). We hadden twee teams gemaakt, 4 jongens en 4 meisjes. toen we begonnen durfde ik echt niet achter de muur vandaan te komen dus heb ik echt het hele gevecht achter een muur gezeten, telkens als ik er bovenuit keek werd ik bekogeld en zo heb ik ook een bal tegen mijn oor gekregen, auw dat deed echt pijn! ik was heel boos en heb daarom vollop geschoten op een voorbij rennende jongen, hadden ze maar niet moeten schieten haha. Thuis een heerlijke warme douche genomen, dat had ik echt wel nodig, mijn handen waren zowat bevroren!



De dagen erna heb ik gewerkt met de kindjes, een ander meisje Maggie kwam ook werken. Echt super gezellig en we hebben super veel lol gehad. Op een avond gingen dieuwke en ik uit, toen ik eerder naar huis wilde gaan bracht Enrique mij naar huis (nooit als blond meisje alleen over straat he!) en toen kwamen we 5 vrouwelijke backpackers tegen die geen hostel konden vinden. Wij overal gaan vragen, alles zat vol. Na 2 uur zoeken eindelijk!! Het is echt vreselijk om met je zware backpack om 2 uur s nachts nog een hostel te moeten vinden. Ik ben blij dat we hun konden helpen omdat wij wel de weg weten in Cusco. Cusco is immers mijn thuis op dit moment.



donderdag 14 januari was helaas de laatste werkdag van maggie, dus vanaf nu moet ik het weer alleen doen. Ik vind het echt heel jammer want had super veel lol met haar, maarja. Ik hoorde dat ik binnenkort weer een nieuw meisje komt (ook al heb ik nu nog maar 3 dagen te werken).

Diezelfde donderdag gingen dieuwke en ik wat drinken in Mushrooms bar. Naast ons zaten wat rijkelui mensen die mij een shotje aan boden. Nou daar zeg ik geen nee tegen, we hadden veel lol want het shotje was met vuur en ik ben een beetje een schijtluis maar na veel aanmoedigen heb ik hem toch maar genomen, mijn mond stond letterlijk in brand. Een van die mensen was Antonio, en ik kwam met hem aan de praat (in het spaand ofcourse), hij vroeg wat mijn plannen nog waren deze reis. Ik vertelde dat ik het komende weekend naar Arequipa zou gaan voor een paar dagen. En wat toevallig, Antonio is een rijke business man die hotels en restaurants heeft over heel peru. Hij regelde meteen dat wij die nachten in zijn hotel in arequipa gratis mochten verblijven, Dieuwke en ik waren wel argwanend want niet alles is gratis. Maar we konden altijd even langs het hotel gaan om te kijken of het echt waar was.



Die vrijdag was het vertrekdag naar Arequipa, We haddden onze backpacks in gepakt en voordat de bus vertrok zijn we nog gaan eten bij Jacks. De bus vertrok om 8 uur en we hadden echt een luxe zitplaats (het heette ook Cama-VIP). We kregen in de bus nog een keer avondeten en we konden zowat plat liggen. Na 9 uur slapen kwamen we aan in Arequipa. Daar sta je dan met je backpack om 5 uur s ochtends bij de terminal. We wisten echt niet wat we moesten doen en hebben daarom maar een taxi gepakt naar het centrum. Alle winkels en alle restaurants waren nog dicht, dus leek het ons een goed plan om naar het hotel van die antonio te gaan. De man die daar werkte wist van onze komst en we kregen meteen een kamer. De kamer was heel luxe en met een eigen badkamer dus na lekker douchen zijn we gaan slapen.



Rond 11 uur gingen we naar de plaza en hebben we 2 kerken bezocht. In een kerk hebben we een nederlandse jongen ontmoet, Guido. Met Guido zijn we de rest van de dag opgetrokken en hebben we ook een city tour geboekt. Zo hebben we heel arequipa in 4 uur even gezien. Eigenlijk vonden we het best saai en soms bleven we gewoon in de bus zitten kletsen terwijl de andere mensen een foto met een lama gingen maken. lama´s hebben we genoeg in Cusco dus dat was niet meer zo bijzonder voor ons.



S avonds gingen dieuwke en ik terug naar het hotel en werden we door een werknemer gebracht naar het restaurant van antonio. Daar werden we behandeld als princessen. we kregen voorafje, hoofdgerecht en nog ijs toe. Daarna mochten we naar een loungebar, drinken zoveel we wilde. Dat deden we niet want we moesten dezelfde nacht om 2 uur op omdat we een tocht haddden geboekt naar de colca canyon.



Dus om half 3 zaten we in de bus op weg naar de colca canyon. Bij het ontbijt hebben we een nederlander ontmoet, (een BN-er! nou niet heel bekend hoor, ik kende hem niet) hij heeft een rol gehad in GTST, ONM en reclame spotjes en hij hangt op een billboard op schiphol, en hij was ook nog heel aardig!



eindelijk in de colca canyon hebben we 3 condors gezien. even voor jullie opgezocht:



´De Andescondor is een van de grootste vliegende vogels ter wereld met een spanwijdte wel drie meter.´



duss, we hebben echt wel iets bijzonders gezien!



rond 7 uur s avonds waren we weer terug en zijn we gaan eten bij een lokaal tentje, allebei een kwart kip met friet, heerlijk maar wel eng, met al die parasieten (ik ben er nog niet ziek van gelukkig!!).



Gisteren wilden we nog allerlei ondernemingen gaan doen in arequipa. Maar toen we een ticket gingen boeken kregen we te horen dat de laatste bus naar cusco om 2 uur smiddags ging omdat s nachts om 12 uur alle wegen naar cusco zouden worden gesloten wegens een of andere staking. Dus gingen we om 2 uur weer terug naar cusco. Om 12 uur waren we heelhuids thuis, dat is ook een wonder in peru, hier gebeuren om de haverklap ongelukken met bussen!
voordat we naar huis gingen hebben we bij de Mac gegeten, dat hadden we echt wel verdient haha!



Vandaag was het weer een normale werkdag in cusco, heb vanmorgen lekker gespeeld met de kids. Ik was eigenlijk wel weer blij om in cusco te zijn, het voelt nu echt als mijn thuis en in arequipa werd ik echt niet wegwijs. Ik hoop dat als ik in NL ben dat ik dan geen heimwee krijg!!



ik ga nu even zorgen voor dieuwke want ze is heel erg ziek, ze heeft de hele nacht overgegeven, ik denk door een of andere voedselvergiftiging!



muchos besos para ustedes!



marthe


  • 19 Januari 2010 - 18:46

    Rebecca:

    Waaaauuuww

  • 19 Januari 2010 - 18:48

    Rebecca:

    het lijkt net of ze allemaal in hun broek geplast hebben, bij die paintbalfoto! Haha!


  • 19 Januari 2010 - 20:27

    Gerard:

    Hoi heb je een foto van die condor? zou toch prachtig zijn. Wat een mooie vallei (canyon) hebben jullie bezocht. Prachtig toch hoeveel kerken en andere culturele activiteiten jullie bezocht cq gedaan hebben. Zo zie je maar.
    Je zult zeker heimwee krijgen naar Cusco, de vrijheid, cultuur etc. Zal zeker wennen worden.
    Veel plezier op je tocht naar de inca bergstad. Kus paps

  • 19 Januari 2010 - 20:37

    Cindy:

    Hola querida Marthe
    Creo que hacer un mensaje en español a ver si ya entender un poco. Debo confesar que yo mismo no he compuesto bastante pero tuve un poco de ayuda de Internet.
    Estoy muy agradable leer tus historias! realmente estupendo que es muy divertido.
    Estoy muy curioso si esto para que usted pueda comprender fácilmente y me pregunto si tengo éxito el año que viene para aprender español muy bien!
    beso cariño y hasta pronto

  • 19 Januari 2010 - 21:54

    Bart:

    Is meteen mijn reactie van gisteren weg! Heb je het nog gelezen? ff geknipt en geplakt:
    He Marthe,
    Gefeliciteerd met je pa! 50 jaar! Dat zal wennen worden voor hem. Maar .. conditie als een paard; rent zo de Kilimanjaro op! Ik hoop dat je verder gezond bent gebleven. Bah, al die antibiotica. Misschien helpt een beetje minder drinken en op tijd naar bed ook wel! Heeee, duf he.
    Schrijf je binnenkort weer eens?
    xxx Bart

  • 19 Januari 2010 - 23:35

    Marthe:

    leuke reacties,
    Bart: die reactie staat bij het vorige reisverslag!
    cindy: ik begrijp je helemaal, maar hoe heb jij in godsnaam dit verhaal kunnen typen? ben benieuwd.
    papa: foto van condor heeft dieuwke nog, mijn camera is te sloom, dat weet je toch.

    xxliefs

  • 24 Januari 2010 - 20:10

    Florentine:

    hahaha, geweldige avonturen;)idd voorzichtig met die man;)xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Februari 2010

ik mis cusco

07 Februari 2010

au!

31 Januari 2010

feesten en beesten, nu bejaarden

29 Januari 2010

eindelijk weer een beetje lekker weer!!!

26 Januari 2010

geluk bij een ongeluk
Marthe

Actief sinds 30 Sept. 2009
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 27573

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 14 Januari 2015

Zuid-Amerika!

08 November 2009 - 14 Februari 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: