feliz navidad y año nuevo!!! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marthe Holtmaat - WaarBenJij.nu feliz navidad y año nuevo!!! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marthe Holtmaat - WaarBenJij.nu

feliz navidad y año nuevo!!!

Door: Marthe

Blijf op de hoogte en volg Marthe

06 Januari 2010 | Peru, Cusco

De middag voor kerstavond was er een hele grote markt op de plaza. Daar kon je allerlei kerstspullen kopen maar ook gewone dingen zoals sjaals etc. Op een gegeven moment ging het super hard regenen dat er rivieren door de straten liepen. Mijn hart brak toen ik een kraampje weg zag drijven, met die wetenschap dat die mensen het echt niet meer terugvinden. De stroming was zo hard en het water komt uiteindelijk uit in de rivier. Nadat we allemaal in shock waren van deze gebeurtenis gingen we even in een restaurantje bijkomen en na de regen gingen we weer terug naar de school.
Om 6 uur hadden we afgesproken met een grote groep amauta handlangers om wat te gaan drinken in gebouw amauta 3. Daarbij had ook iedereen typisch eten van hun land meegenomen. Ik had met dieuwke en Pim hutspot gemaakt, het was natuurlijk niet zoals in Nederland maar geloof het of niet, we kregen alleen maar complimenten.
Iedereen had ook nog een cadeautje gekocht van ongeveer 10 sol (2.50). Rond 10 uur gingen we eens spel doen. Rachel liet een cadeau zien, en wie dan zei dat ie het wilde moest strijden tegen diegee die ook wilde. Of je moest zingen, dansen of ,een hele grappige, tweee jongens wilde allebei een cadeau en toen was de uitdaging wie als eerst bij de ander een stropdas om had gedaan(en goed), nou dat was echt lachen haha. Kerstmis was kortom een en al feest. We hebben eerlijk gezegd geen seconde aan jezus gedacht.
Helaas was ik nog steeds aan de antibiotica en had ik alcohol gehad (dat mocht van de dokter) maar het pakte niet zo goed uit. Ik was heel erg misselijk enzo, daarom ben ik om half 12 naar bed gegaan. Om 12 uur was er allemaal vuurwerk en feest in de stad. Dat heb ik allemaal gemist. Maar ik had wel heerlijk geslapen, haha.
De volgende dag heb ik wel uitgeslapen tot 3 uur s middags en daarna lekker gechillt op de plaza. Zaterdag gingen we uiteten bij Jack´s café en daarna gingen we met een grote groep uit. Het was heel erg gezellig, ik kwam yames uit australie nog tegen (van dat vrijwilligersproject) en we hebben flink gelachen.
De maandag erna ben ik weer begonnen met werken bij het kinderdagverblijf. Er waren maar 5 kinderen aanwezig vanwege de feestdagen, maar des te leuker het was! Ik had vanuit nederland kleurplaten en potloden meegenomen dus we zijn met zijn allen gaan kleuren, dansen en hebben estafette gedaan met rennen. De volgende dag was ik zooo moe dat ik niet naar mijn werk ben gegaan (sorry mam, ik weet dat je dat niet goed vindt). Deze dag was ook meteen de afscheidsdag van Valery, Valery vertrok s avonds naar bolivia. Daarom zijn we uiteten gegaan in san blas. Het was heel erg gezellig, na het afscheid van valery, zijn dieuwke en ik Prison Break gaan kijken in bed.
Woensdag was ik helemaal fit en klaar om naar mijn werk te gaan. Kom ik daar aan, is het gesloten!! Dus weer terug naar huis en ben ik maar lekker gaan internetten en heb ik spaans geleerd(dat was wel weer eens nodig!).
S avonds heb ik mijn eerste salsa les gekregen van Enrique. Een hele goede salsa danser die ook aan wedstrijden mee doet en ik mag voor 5 euro per uur lessen. Na de les zijn we gaan eten bij Mc. Donalds en toen gingen we met zijn allen naar ´de lek´ en daar heb ik nog meer salsa geoefend met Enrique.

Donderdag, oudjaarsdag! In de middag zijn hansje, dieuwke en ik gele dingen gaan shoppen. Hier brengt het geluk om gele kleding of sieraden om te hebben met nieuwjaar. We hadden slingers, hawaikettingen, gele oorbellen en gele brillen gekocht.
Van 6 tot 7 had ik weer salsa les, dus gingen we van te voren een chocoladetaartje eten bij Jack´s (nu mocht het nog, met onze goede voornemens voor 2010 niet meer). Na de salsa les zijn we met zijn drieen gaan indrinken op de kamer van dieuwke en mij. we hadden chips en malibu cola, dus dat kwam helemaal goed!
Rond een uur of 11 gingen we naar de plaza. De plaza was echt helemaal vol met mensen, alsof heel cusco op de plaza stond. De sfeer was heel leuk, iedereen was gek gekleed, had flessen champagne of wijn, veel vuurwerk, kortom helemaal gezellig! Om 12 uur ging iedereen helemaal uit zijn dak, iedereen was nat van de champagne. Dieuwke en ik hebben toen het geluksrondje gerend rond de plaza. Na nog heel lang op de plaza te hangen ziojn we naar ´the lek´ gegaan en hebben we onszelf daar het nieuwe jaar in gedanst.

De dagen na nieuwjaar hebben we niet veel gedaan dan uitgerust. Het waren twee hele drukken weken met al dat gefeest.

Maandag ben ik weer begonnen met werken. Er waren maar 2 kinderen maar ik heb zon lol gehad met hun. We hebben gevoetbalt en getekent. Gisteren heb ik weer gewerkt, toen waren er al wat meer kinderen. Alle kindjes zijn hier zo schattig dat ik ze allemaal wel wil meenemen naar nederland.

Dieuwke was gister best wel ziek, daarom heb ik haar vandaag meegesleurd naar de dokter. Wat blijkt ze heeft mijn keelontsteking overgenomen. Ik vroeg of de dokter ook nog even snel in mijn keel wou kijken want ik had ook al een tijdje last. Wat blijkt ik heb een beginnende keelontsteking. Ik ben blij dat ik er nu achter ben en niet als ik weer erg ziek ben.

Door de droge lucht en het wisselende weer wordt je hier echt heel snel ziek, dat is vreselijk irritant. Ik heb nog nooit zoveel antibiotica gezien als in mijn hele leven.



Vandaag ga ik weer rustig aandoen, heb vanmorgen weer gewerkt. Zondag gaan we waarschijnlijk paintballen, daar heb ik echt zin in!!!



er is nieuws; ik heb mijn ticket verplaatst naar 14 februari (jaja valentijnsdag), dus ik ben 15 februari om 3 uur in nederland als het goed is. Ik hoop dat ik dan meteen kan carnevallen!! joehoe.



Genieten jullie maar van de sneeuw, dan geniet ik hier nog even van het lekkere zonnetje.



hasta luego,



muchos besos, marthe

  • 07 Januari 2010 - 18:49

    Marijke:

    Hoi marthe, wat heb je weer leuke dingen meegemaakt!
    Wat vervelend dat je steeds ziek bent. Nou hier in Nederland wordt je er ook niet beter op hoor, met die kou en sneeuw.
    Geniet van je laatste weekjes!

    groetjes Marijke

  • 09 Januari 2010 - 16:47

    Mam:

    Heey lieve Marthe, Wat een feestbeest ben je toch! Van wie heb je het??!!
    We zitten te genieten van je kado 's. Ze kwamen net op tijd want het is hier superkoud en het sneeuwt de hele dag! Net wintersport. Heerlijk bij de open haard met jouw sjaals en poncho (staat Emma supermooi) en prachtige Peruaanse muziek.
    Schrijf maar vaak op je blog. We genieten er van!
    xxx Liefs, mam

  • 18 Januari 2010 - 22:00

    Bart:

    He Marthe,
    Gefeliciteerd met je pa! 50 jaar! Dat zal wennen worden voor hem. Maar .. conditie als een paard; rent zo de Kilimanjaro op! Ik hoop dat je verder gezond bent gebleven. Bah, al die antibiotica. Misschien helpt een beetje minder drinken en op tijd naar bed ook wel! Heeee, duf he.
    Schrijf je binnenkort weer eens?
    xxx Bart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Februari 2010

ik mis cusco

07 Februari 2010

au!

31 Januari 2010

feesten en beesten, nu bejaarden

29 Januari 2010

eindelijk weer een beetje lekker weer!!!

26 Januari 2010

geluk bij een ongeluk
Marthe

Actief sinds 30 Sept. 2009
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 27575

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 14 Januari 2015

Zuid-Amerika!

08 November 2009 - 14 Februari 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: